We zijn het laatste kwartaal van 2015 ingegaan waarin we traditioneel budgetteren voor het komende jaar. Maar veel MKB-ers zien budgettering niet als een essentiële taak op hun to-do lijstje. Deze ondernemers werken zonder enig strategisch financieel plan. Ze varen blind en doen zich daar op de langere termijn geen dienst mee. Want zonder een plan wordt het erg lastig om na te gaan of je als bedrijf wel op de juiste koers ligt. Het is als rijden zonder een dashboard. Er is geen duidelijk ijkpunt en er zijn geen middelen ingezet waarmee je de voortgang kan meten.
Financiële meetinstrumenten
In plaats van natte-vinger-werk zijn deze ondernemers meer gebaat bij financiële meetinstrumenten, oftewel Key Performance Indicators (kpi's). Hierbij zet je financiële tools in die meten in hoeverre inkomsten en uitgaven zich vergelijken met de financiële prognoses uit de begroting. Zodat je weet:
- Of je begroting wel realistisch was
- Of je op koers ligt qua bedrijfsdoelstellingen
- Welke projecten winstgevend zijn
- Welke projecten verlies leiden en je wellicht beter kunt afstoten
- Waar kansen liggen voor het volgende jaar
Hoe ontstaan verschillen in budget versus actual?
Er zijn verschillende redenen waarom er verschillen kunnen zijn tussen de begroting en het werkelijke bedrag van de uitgaven en inkomsten. Deze verschillen kunnen bijvoorbeeld optreden als gevolg van veranderende behoeften en voorkeuren van de klant of wellicht door acties van concurrenten. Omdat deze factoren vaak onvoorspelbaar zijn, is het voor MKB-bedrijven belangrijk op zoek te gaan naar de exacte oorzaak of oorzaken die hebben geleid tot dit verschil.
Wat kunnen we ervan leren?
Een budget versus actual vergelijking is uiterst belangrijk, ook in het MKB, omdat het hen in staat stelt om hun toekomstige financiële vooruitzichten te veranderen op basis van de cijfers die in de maandelijkse rapporten zijn verzameld. Je kunt zien waar de begroting of delen van de begroting kan worden aangepast. Door een betere planning, monitoring, evaluatie en controle, kunnen ondernemers hun processen verbeteren en hierdoor uiteindelijk beter draaien.
Meten is weten: Key Performance Indicators
Tenzij je een filantropische instelling bent, ben je ooit je bedrijf gestart met de gedachte om geld te verdienen en winst te maken. En in deze tijden van geduchte concurrentie en lage marges geldt de ‘survival of the fittest’. Voor iedere ondernemer is het van belang om inzicht te hebben in hoe het bedrijf er financieel voorstaat; ‘Meten is weten’. Door je prestaties realtime in een dashboard te meten, weet je waar je als bedrijf staat en waar je naar toe moet werken. Hoe je dit kunt doen? Lees het in ons e-book Grip op bedrijfsprocessen door sturing op KPI’s.