Databas Blog

    Rijd jij ook zonder dashboard?

    [fa icon="clock-o"] 2 maart 2015 [fa icon="user"] Bas Elbers [fa icon="folder-open'] KPI's in projectorganisaties

    speedometer-148960_1280

    Aan het begin van het jaar is het gebruikelijk om je marketing en sales plan rond te hebben. Deze plannen beantwoorden belangrijke vragen zoals: hoeveel new business moet ik in 2015 binnenhalen en hoeveel omzet ga ik uit mijn bestaande klanten halen om het bedrijf te laten groeien. Dit vormt dan het einddoel voor 2015. Maar vergeet ook niet de weg er naar toe is. Hoe weet je anders of je op koers ligt, waar je kansen of knelpunten liggen en hoe je moet bijsturen?

    Je bedrijf managen zonder heldere Key Performance Indicators is net zoiets als rijden zonder dashboard. Je hebt geen idee hoe hard je rijdt, hoeveel brandstof je nog hebt en of er rode lampjes branden omdat er iets aan de motor mankeert.

    De verkooppijplijn is de motor van je bedrijf

     

    Wil je als projectorganisatie ‘in control’ blijven dan zijn Key Performance Indicators oftewel KPI’s hiervoor uitstekende tools. Het zijn variabelen in een dashboard die visualiseren of je organisatie op koers ligt qua doelstellingen. Binnen de zakelijke dienstverlening onderscheiden we een vijftal KPI’s waarvan de verkooppijplijn er één is.

    De verkooppijplijn is de brandstof die de motor van je bedrijf draaiende houdt. Vergelijk het met een denkbeeldige buis. Aan de ene kant gaan er potentiële uren in, in het midden zitten de verwachte uren en aan de andere kant komen de geplande projecturen eruit.  Vaak weten organisaties niet of hun pijplijn goed is gevuld. En dat is wel belangrijk omdat de pijplijn inzicht geeft in je bezettingsgraad. Het vertelt je of je het druk gaat krijgen of dat het duimendraaien wordt.

    De haperende motor

     

    Wist je trouwens dat meer dan 60% van de dienstverleners minder dan de helft van hun kwartaalinkomsten in de pijplijn hebben zitten. Concreet houdt dit in dat ze voor meer dan de helft van de uren weer de boer op moeten. Doen ze dit niet dan gaan deze kostbare uren voor altijd verloren. Deze situatie kan ertoe leiden dat er als een kip zonder kop uren worden verkocht tegen hoge kortingen waardoor je zelfs op een project kunt verliezen. Of er worden beloftes gedaan waaraan je niet kunt voldoen. Vaak zijn dit opdrachten die niet tot de kernactiviteiten van een bedrijf behoren.

    Naast te weinig uren, kunnen ook teveel uren zijn verkocht. Dan is er te weinig capaciteit om deze uren binnenshuis op te vangen en zal je ze moeten inkopen. Met een negatief effect op de brutomarge tot gevolg.

    Blijf op koers met ons KPI e-book

     

    De verkooppijplijn is de brandstof die de motor van je bedrijf draaiende houdt. Maar dit is slecht één van de vijf KPI’s die we in de zakelijke dienstverlening onderscheiden. In ons volgende blog gaan we hier uitgebreider op in met een concreet voorbeeld. Wil je nu al meer weten over dit onderwerp. Download dan hieronder ons gratis e-book waarin we behandelen:

    -       waarom KPI’s belangrijk zijn voor het succes van je onderneming

    -       welke KPI’s van belang zijn voor de zakelijke dienstverlening

    -       hoe je deze effectief kunt meten

    -       en hoe je deze kunt verbeteren.

    Download Ebook ons Grip op bedrijfsprocessen door sturing op KPI’s

     

    Geschreven door: Bas Elbers