Databas Blog

    KPI: onderneem met passie én verstand


    Ondernemen ‘is doen wat je leuk vindt, voelt als vakantie en je doet het 24/7.’ Als je steeds bezig bent met waar jouw grootste passie ligt, wordt tijd onbelangrijk. Je hebt hart voor je zaak, dus op elk moment ren en vlieg je voor je klant. Jouw energie en enthousiasme leveren ongetwijfeld mooie resultaten op. Maar, ook al is je klant ongetwijfeld blij en tevreden over je service, dat kan meteen je grootste valkuil zijn. Want weet je eigenlijk wel waar je letterlijk mee bezig bent?

    Budget versus actual- is dat noodzakelijk?

    We zijn het laatste kwartaal van 2015 ingegaan waarin we traditioneel budgetteren voor het komende jaar. Maar veel MKB-ers zien budgettering niet als een essentiële taak op hun to-do lijstje. Deze ondernemers werken zonder enig strategisch financieel plan. Ze varen blind en doen zich daar op de langere termijn geen dienst mee. Want zonder een plan wordt het erg lastig om na te gaan of je als bedrijf wel op de juiste koers ligt. Het is als rijden zonder een dashboard. Er is geen duidelijk ijkpunt en er zijn geen middelen ingezet waarmee je de voortgang kan meten. 

    Hoe zit het met jouw declarabiliteit KPI?

    In de zakelijke dienstverlening werkt je bedrijf als een urenfabriek. Je verkoopt projecten waarvan de waarde is uitgedrukt in uren. En de uren hebben niet allemaal hetzelfde tarief. Neem bijvoorbeeld het verschil tussen een junior en senior adviseur, waarbij de senior een hoger tarief hanteert. Bij projectplanning moet je dus niet alleen kijken naar het aantal beschikbare uren maar ook naar de toewijzing aan de juiste persoon zodat de juiste expertise aan het juiste project wordt gekoppeld. Dit klinkt allemaal heel aannemelijk. En toch gaan veel bedrijven hiermee de fout in met als gevolg dat ze minder declarabel, minder inkomsten genereren en minder winstgevend zijn.

    Projectorganisatie, verbeter je inzicht in projectmarges

    Klinkt je dit bekend in de oren? 

    • De concurrentie wordt intenser.
    • Klanten worden steeds veeleisender.
    • De totale bestedingen worden minder.
    • Investeringen worden verspreid of zelfs uitgesteld.

    Dit creëert een ‘survival of the fittest’ situatie waarin bedrijven meer dan ooit de prijzenslag aangaan. Hierdoor komen marges onder druk, winsten smelten weg en de gevreesde rode cijfers liggen al snel op de loer.

    Key performance indicators: meten is weten

    Er is een spreekwoord dat zegt ‘Meten is weten’. Als ondernemer of manager wil je graag weten wat de prestaties van je bedrijf of afdeling zijn. Door deze prestaties te meten, weet je waar je staat en waar je naar toe moet werken. Dat kun je doen door middel van KPI’s, oftewel key performance indicators. Werk je in de zakelijke dienstverlening dan gelden de volgende KPI’s:

    1. Verkooppijplijn
    2. Declarabiliteit
    3. Onderhanden werk
    4. Omzetlekkage
    5. Projectmarges