Databas Blog

    KPI: onderneem met passie én verstand


    Ondernemen ‘is doen wat je leuk vindt, voelt als vakantie en je doet het 24/7.’ Als je steeds bezig bent met waar jouw grootste passie ligt, wordt tijd onbelangrijk. Je hebt hart voor je zaak, dus op elk moment ren en vlieg je voor je klant. Jouw energie en enthousiasme leveren ongetwijfeld mooie resultaten op. Maar, ook al is je klant ongetwijfeld blij en tevreden over je service, dat kan meteen je grootste valkuil zijn. Want weet je eigenlijk wel waar je letterlijk mee bezig bent?

    Budget versus actual- is dat noodzakelijk?

    We zijn het laatste kwartaal van 2015 ingegaan waarin we traditioneel budgetteren voor het komende jaar. Maar veel MKB-ers zien budgettering niet als een essentiële taak op hun to-do lijstje. Deze ondernemers werken zonder enig strategisch financieel plan. Ze varen blind en doen zich daar op de langere termijn geen dienst mee. Want zonder een plan wordt het erg lastig om na te gaan of je als bedrijf wel op de juiste koers ligt. Het is als rijden zonder een dashboard. Er is geen duidelijk ijkpunt en er zijn geen middelen ingezet waarmee je de voortgang kan meten. 

    Hoe zit het met jouw declarabiliteit KPI?

    In de zakelijke dienstverlening werkt je bedrijf als een urenfabriek. Je verkoopt projecten waarvan de waarde is uitgedrukt in uren. En de uren hebben niet allemaal hetzelfde tarief. Neem bijvoorbeeld het verschil tussen een junior en senior adviseur, waarbij de senior een hoger tarief hanteert. Bij projectplanning moet je dus niet alleen kijken naar het aantal beschikbare uren maar ook naar de toewijzing aan de juiste persoon zodat de juiste expertise aan het juiste project wordt gekoppeld. Dit klinkt allemaal heel aannemelijk. En toch gaan veel bedrijven hiermee de fout in met als gevolg dat ze minder declarabel, minder inkomsten genereren en minder winstgevend zijn.

    Key performance indicators: meten is weten

    Er is een spreekwoord dat zegt ‘Meten is weten’. Als ondernemer of manager wil je graag weten wat de prestaties van je bedrijf of afdeling zijn. Door deze prestaties te meten, weet je waar je staat en waar je naar toe moet werken. Dat kun je doen door middel van KPI’s, oftewel key performance indicators. Werk je in de zakelijke dienstverlening dan gelden de volgende KPI’s:

    1. Verkooppijplijn
    2. Declarabiliteit
    3. Onderhanden werk
    4. Omzetlekkage
    5. Projectmarges

    Heb jij actueel inzicht in je onderhanden werk positie?

    Weet jij op dit moment hoe hoog jouw onderhanden werk positie is? Was het getal eenvoudig beschikbaar, of juist lastig te achterhalen omdat de data verstopt zat in allerlei losse registraties? Was het bedrag in lijn met jouw verwachting, of schrok je ervan? In deze blog wil ik het belang van inzicht in onderhanden werk onderstrepen en hoe je hier beter grip op kunt krijgen.