Databas Blog

    Digitalisering - de stand van zaken bij Databas klanten

    [fa icon="clock-o"] 14 juni 2022 [fa icon="user"] Bas Elbers

    digitale-processen

    Onze Visma.net ERP en AccountView klanten zijn volop bezig met de digitalisering van hun processen. In dit blog vertellen Databas  consultants over de stand van zaken bij de klanten die zij begeleiden.

    Digitale facturen

    Implementatie consultant Mark Noordermeer merkt dat vrijwel al zijn klanten de inkomende facturen digitaal verwerken, en daarna online laten beoordelen. Alle klanten waarderen het digitale archief van facturen. Ze vinden facturen sneller terug en de ordners zijn verdwenen! Mark merkt dat de volgende stap nu wordt gezet: de bonnetjes of declaraties digitaal verwerken. Bonnetjes kun je met een gratis Visma app scannen, ze komen dan digitaal binnen in de administratie en kunnen online worden beoordeeld.

    Directe bankkoppeling

    "Vrijwel al mijn klanten werken met de directe bankkoppeling" zegt senior implementatie consultant Martijn Cappendijk. De 3 grootbanken stellen die al jaren beschikbaar en dat levert deze klanten veel tijdwinst op bij het automatisch inlezen en boeken van mutaties, en uploaden van betaalbestanden. Op korte termijn stellen ook de andere banken in Nederland hun data beschikbaar via een directe koppeling en dan kan Martijn ook de rest van zijn klanten hierbij helpen. 

    Online rapporteren

    Ernst Bronner is senior implementatie consultant en was een van de eerste consultants die in 2021 de nieuwe Visma online financiële rapportage tool leerde kennen. Hiermee kun je rapportages op maat instellen, automatisch laten opstellen, en via een portal online beschikbaar stellen aan collega’s. Ondertussen begeleidt Ernst een derde van de Visma.net ERP klanten bij het gebruik hiervan, en ontvangt hij regelmatig nieuwe aanvragen voor OneStop Reporting.

    Bedrijfsspecifieke kennis digitaal verankeren

    Ron Tool is business consultant en manager implementatie en voert jaarlijks bij al zijn klanten servicebezoeken uit, bespreekt  de stand van zaken en maakt plannen voor het komende jaar. Digitalisering is altijd een belangrijk onderwerp. Ron merkt dat steeds meer klanten hun bedrijfsspecifieke kennis willen vastleggen, zodat terugkerende taken automatisch en goed worden uitgevoerd. Denk dan bijvoorbeeld aan invoercontroles op toegestane combinaties van grootboek en kostenplaats, of het elke 4 uur inlezen en boeken van de laatste bankmutaties of het automatisch verspreiden van rapportages binnen de organisatie.

    Koppelen van systemen

    "Waarom gegevens overtypen, als die al ergens anders in een systeem staan?" zegt business consultant Eric Hulshof Hij merkt dat digitaliseren vaak betekent dat je systemen wilt koppelen. Eric ziet geen klanten meer zonder koppelingen, terwijl het aantal koppelingen per klant toeneemt. Daardoor wordt het monitoren van de werking van de koppelingen steeds belangrijker. Eric maakt daarvoor handige dashboards, waardoor je snel ziet of alles goed loopt, of dat er actie nodig is.

     

    Wil je de digitalisering binnen jouw organisatie versnellen? Bekijk dan eens of jouw Databas serviceniveau nog wel past bij jouw ambities op het vlak van digitalisering. Stap eens een jaar over van Basis naar Standaard of van Standaard naar Uitgebreid, zodat je jouw doelen sneller realiseert.

    Lees meer over de verschillende Databas service contracten.

    Geschreven door: Bas Elbers